Mies, joka toi rentoutumistekniikat länsimaihin

Erilaiset rentoutumistekniikat ja mediaatioharjoitukset yhdistetään helposti siihen, kun jooga rantautui Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan Intiassa matkanneiden länsimaalaisten mukana. Tämä todella levittikin erilaiset mindfullness ja muut meditaatioharjoitukset laajempaan tietoon ja toi ne osaksi monen jokapäiväistä elämää. Meditaatioharjoitusten historia länsimaissa on kuitenkin pidemmällä kuin parin kymmenen vuoden takana.

Edmund Jacobson keksi progressiivisen rentoutumisen

Edmund Jacobson oli amerikkalainen sisätautilääkäri, joka syntyi huhtikuussa 1888 Chicagossa. Hän oli erittäin kiinnostunut mielen ja kehon yhteyksistä ja niin sanotuista psykosomaattisista vaikutuksista. Jacobsonin tutkimus ja mielenkiinto keskittyi lihaksiston ja rentoutumisen yhteyteen. Hän julkaisikin pian tutkimuksia, jonka mukaan lihasten rentoututtaminen on yhteydessä myös mielen rentoutumiseen. Tutkiessaan lihasten jännittymistä hän todisti myös monia lihasten ja hermoratojen yhteyksiä, joita ei vielä aiemmin tunnettu.

Rentoutus on mielen ja kehon yhteistoimintaa

Jacobson oli vakaasti sitä mieltä, että mielensä rentouttaakseen on saatava myös lihakset rentoutumaan ja siksi hän kirjassaan neuvookin potilaitaan jännittämään lihaksiaan ja sen jälkeen rentouttamaan niitä toistuvasti. Tämän harjoituksen tarkoituksena on pikkuhiljaa ohjata ihmisiä tietoisemmaksi omista pienistä jännitteistään ja sitä kautta pääsemään niistä eroon harjoitteiden myötä. Jacobson vertasi oman kehon kontrollin opettelua autolla ajamiseen, ja täsmensi, että autoakin on hallittava kunnolla, ennen kuin sitä voi ajaa.

Nykytieto muokkasi Jacobsin harjoituksia

Vaikka monet Edmund Jacobsin harjoitukset ovat edelleen melko käyttökelpoisia, on nykyinen tieto muokannut hieman käsitystä rentoutumisharjoituksista. Jacobson korosti erityisesti, kuinka tärkeää on harjoitella tunti päivässä, vaikka yöunien kustannuksella. Nykyään korostetaan enemmän levon merkitystä.

Jacobosonin tutkimukset haastoi myös saksalainen psykoterapeutti Johannes Schultz, joka puolestaan korosti omassa tekniikassaan potilaidensa huomion kiinnittämistä siihen, mitä he tuntevat kehossaan, ei niinkään jännitysten eliminointia. Schultz ja Jacobson eivät koskaan päässeet yhteisymmärrykseen siitä, kumpi oli oikea tapa.

Nykyajan mediaatioharjoitukset korostavat monia eri suuntia ja ovat yhdistelleet elementtejä sekä Jacobsenin, että Schultzin ja monen muun luomista harjoitteista. Tärkeää on sekä tietoisuus, hyvän olon saavuttaminen ja fyysiseen ja henkiseen tasapainoon pyrkiminen. Lisäksi harjoitteet keskittyvät vähemmän suorittamiseen ja enemmän tietoisuuden lisäämiseen omasta itsestään ja rentoutumisen saavuttamiseen sitä kautta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *