Tenttistressi saattaa seurata myös lomalle

Monet opiskelijat odottavat innolla oppilaitosten sulkeutumista kesäksi ja jotain täysin muuta tekemistä kuin opiskelua ja pänttäämistä loman aikana. Useimmilta tämä onnistuukin, mutta toiset eivät pysty edes lomalla irtautumaan koulustressistä ja huoli suoriutumisesta seuraa myös lomalle. Pitkällä tähtäimellä ajateltuna, tämä ei ole ollenkaan hyödyllistä, vaan päin vastoin jatkuva stressaaminen saattaa aiheuttaa esimerkiksi univaikeuksia, verenpaineen nousua, yleisterveyden laskua ja immuunijärjestelmän heikkenemistä.

Maalaisjärjelläkin on pääteltävissä, että ihminen joka kokee fysiologisia oireita stressin seurauksena, ei ole parhaimmillaan tenttitilanteessa tai oikeastaan missään muussakkaan tilanteessa. Lisäksi stressistä tulee helposti noidankehä, joka ruokkii itseään univaikeuksien lisääntymisenä, väsymyksen aiheuttamana suorituskyvyn alenemisena, huonompina arvosanoina ja niin edelleen. Onneksi on olemassa erilaisia hyvin tunnettuja keinoja, joilla on mahdollista vähentää koulustressiä. Kyseiset rentoutumiskeinot eivät ole tarkoitettu pelkästään lomakaudelle, vaan niitä voi soveltaa myös arkena, saadakseen itsensä rentoutumaan työ- tai koulupäivän jälkeen.

Meditointi tai jooga opettaa rauhoittumaan

Nykymaailma on niin hektinen ja täynnä informaatiota, että moni unohtaa helposti itsensä kuuntelemisen. Jo pelkästään pieni, hetkellinen pysähdys, viisi minuuttia päivässä saattaa vähentää stressiä merkittävästi. Jos paikat ovat pahasti jumissa istumisesta, voi vaikka tehdä muutaman aurinkotervehdys-sarjan. Jos taas tuntee kärsivänsä eniten keskittymisvaikeuksista, voi istua hetken paikallaan ja hengittää syvään. Kun keskittyy huomioimaan omia tunteitaan edes pienen hetken päivittäin, saattaa saavuttaa jopa uuden itsetietoisuuden tason.

Luonnossa liikkuminen irrottaa ajatukset arjesta

Monet tutkimukset osoittavat kuinka ihmisen on tärkeää aina silloin tällöin päästä liikkumaan luontoon. Tämä laskee stressitasoja välittömästi. Jos luontoon meneminen ei sillä hetkellä ole mahdollista, voi vaikka kuunnella luontoääniä, kuten linnun laulua tai meren aaltoja ja keskittyä hetken ainoastaan näihin. Kun ajatukset siirtää hetkeksi muualle, keskittymiskyky on entistä ehompi, kun palaa opiskelun pariin.

Siisti ja järjestelmällinen ympäristö auttaa keskittymään ja rentoutumaan

Mieli ei toimi kunnolla kaaoksessa, jos omia tavaroita joutuu jatkuvasti etsimään. Tämä katkaisee ajatuksenkin, eivätkä jatkuvat keskeytykset ole oppimisen kannalta hyviä. Rennon mielentilan saamiseksi kannattaa alueet, jossa oleskelee pitää siistinä. Niihin voi lisäksi hankkia vaikka kasveja tuomaan tunnelmaa.