Ota tarinat ja musiikki avuksi rentoutumisharjoituksiin

Monelle meditaatio ja rentoutuminen saattaa alkuun tuntua hankalalta ja aivan kuten mitä tahansa muutakin taitoa, sitä on harjoiteltava saadakseen parhaan mahdollisen tuloksen. Mediaatiossa on tarkoituksena irtautua omasta mielestään ja saavuttaa sitä kautta uusia tietoisuuden ulottuvuuksia ja rentoutumisen tasoja. Jos alkuun meditaatio tuntuu oudolta tai se ei meinaa onnistua, kannattaa kokeilla erilaisia ohjeistettuja mediaatioita tai musiikkia, joka auttaa rentoutumaan ja opastaa esimerkiksi oikeaan hengitystekniikkaan.

Harmoniaa ja luonnon ääniä

Riippuen hieman siitä, mitkä omat tavoitteet ovat mediaatiossa, voi omaa taustamusiikkia muokata sen mukaan. Jos tarkoitus on vain istua hetki hiljaa ja kuvitella itsensä, vaikka johonkin paikkaan, jossa tuntee olonsa erityisen rennoksi ja turvalliseksi, voi hyötyä erilaisista luontoäänistä. Näitä on saatavilla lukuisia erilaisia, kuten meren aaltoja, ukkosta, sademetsän ja viidakon ääniä tai keväisen metsän linnunlaulua. Nauhoja löytyy sekä ostettavaksi internetkaupoista, että myös ilmaiseksi suoratoistopalveluista, kuten Youtube. Osassa niissä on mukana harmonista musiikkia, joka rentouttaa lisää, tai sitten äänitteet voivat olla painottuneet pelkästään luonnon ääniin, niin että kuuntelija voi helposti kuvitella itsensä tyynelle rannalle meren äärelle tai trooppiseen viidakkoon.

Hengitysharjoituksia

Monet rentoutumiseen tarkoitetut äänitteet voivat olla myös erilaisia opastettuja hengitysharjoituksia, jotka ovat hyödyllisiä oikeastaan kaikille. Näissä painotetaan oikeaa rytmiä ja keskittymistä hengitystekniikkaan. Hengityksen rauhoittava vaikutus perustuu osin siihen, että rauhallinen hengitys viestii elimistölle parasympaattisen hermoston kautta, että tilanne on rauhallinen, eikä stressille ole tarvetta. Tämä puolestaan johtaa verenpaineen laskuun ja sykkeen tasautumiseen. Hengitys myös laskee hieman veressä hiilidioksidin osapainetta ja saa olon hieman virkeämmäksi. Kun keskittyy vain hengittämiseen, saattaa huomaamatta tulla tyhjentäneeksi mielensä huolista ja olo voi olla hurjan virkistäytynyt vain muutaman minuutin harjoituksen jälkeen.

Rentouttavia tarinoita

Rentoutumisharjoitukseen voi yhdistää myös opastusta tai tarinoita, joihin liittyviä äänitteitä on myös saatavilla. Nämä tarinat käsittelevät usein vertauskuvia ja keskittävät huomion esimerkiksi siihen, mitä tuntee ympärillään ja millainen olotila on vallitseva juuri sillä hetkellä.

Rentoutumisäänitteissä löytyy runsaasti valinnanvaraa, eikä kenenkään tarvitse tyytyä ainoastaan yhteen vaan niitä voi helposti yhdistellä ja kokeilla uusia tapoja, vaikka joka päivä. Ennen kuin huomaakaan, on voinut löytää aivan uudenlaisen tavan rentoutua.