Miten rentoutua kiireisessä arjessa?

Monen arjesta tulee nykyään todella helposti kiireistä ilman, että asiaa itse edes huomaa. Kun elämämme muuttuu jatkuvaksi sähköpostien selailuksi, deadlineiksi ja tietotulvan suureksi määräksi on toisinaan hyvä vain pysähtyä hetkeksi ja rentoutua.

Löydä oma tapasi rentoutua

Ensimmäinen haaste rentoutumisen suhteen on toki itselleen sopivan tavan löytäminen. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Monet hyötyvät esimerkiksi perinteisistä rentoutumistavoista, kuten hieronnasta, joogasta tai mediaatiosta. Näillä metodeilla onkin tutkitusti todistettuja etuja ja niiden tiedetään muun muassa laskevan verenpainetta ja vähentävän stressiin liittyvien hormonien ja tulehdusta ylläpitävien yhdisteiden pitoisuuksia veressä. Nämä tavat usein huomioivat myös jokaisen henkilökohtaiset tarpeet ja siksi ne sopivat lähes kaikille ikään tai sukupuoleen katsomatta.

Erityisesti mediaatioon ja rentoutumisharjoituksiin on saatavilla myös erilaisia tuotteita avustamaan harjoitusta. Näitä voivat olla muun muassa erilaiset äänitteet, jotka ohjaavat oikeaan hengitystekniikkaan tai nauhoitteet luonnon äänistä.

Liikunta ja luonnossa oleskelu auttaa palautumaan

Ihmisen luontainen ympäristö on luonnossa, vaikka nykyaikainen elämäntapamme onkin ajanut meidät kaupunkeihin. Monelle pienikin hetki metsässä laskee stressitasoja ja lisää aivojen kognitiivisen toiminnan tehoa. Kun pääsemme luontaiseen ympäristöömme aivomme alkavat lähes tiedostamattomasti latautua uudelleen. Luonnossa oleskelu myös lisää vastustuskykyä, sillä se sekä laskee stressiä, että altistaa samalla uusille mikrobeille sopivassa määrin ja aktivoi elimistön puolustusjärjestelmää.

Kaikille perinteiset tavat eivät sovi

Toisinaan perinteiset rentoutumistavat eivät joko auta rentoutumaan, tai eivät vain yksinkertaisesti tunnu miellyttävältä. Silloin voi kokeilla jotain aivan vastakkaista, kuten extreme-urheilua tai uhkapelaamista. Näiden tapojen rentouttava vaikutus perustuu adrenaliinia seuraavaan serotoniiniryöppyyn, joka saa aikaan euforian tunteen. Varovaisuus on kuitenkin paikallaan sillä näillä tavoilla on rentouttavan vaikutuksen lisäksi myös melko addiktoiva vaikutus ja siksi ne eivät sovikaan monelle rentoutumiskeinoksi.